Zgodbe tovariša K.G.

Zgodbe tovariša K.G. – Retrospektiva Karpa Godine

Kino Udarnik (Maribor)
4.-7. oktober 2012

***

Cena vstopnice za posamezno predstavo: 2 evra.
Cena paketa vstopnic za vseh devet predstav: 10 evrov.

***

Opus režiserja, scenarista in direktorja fotografije Karpa Godine zaznamujejo zgodovina, estetika, svoboda, pogum in radovednost. Po očetu Viktorju Aćimoviću, makedonskem revolucionarju in mojstru umetniške fotografije, in dedu, ki je na ogromne steklene plošče s fotografijo zabeležil na tisoče vojakov balkanskih vojn, je prevzel strasten, domala erotičen odnos do fotografije. Sredi šestdesetih je kot mladenič, oborožen s cinefilijo in osmičko, pod okriljem kino kluba Odsev nanizal serijo vrtoglavih kratkih filmov, z njimi uspešno zaokrožil po jugoslovanskih amaterskih festivalih in tam spoznaval kolege (Želimir Žilnik, Lordan Zafranović), s katerimi je kasneje sodeloval kot direktor fotografije. S prehodom na 35-mm filmski trak se je posvetil raziskovanju zmožnosti in razsežnosti statične podobe, pri kateri vztraja še dandanes. Njegovi ironični, družbeno kritični in estetsko dovršeni zgodnji kratki filmi so se že ob svojem nastanku zapisali v sam vrh avantgardnega filmskega ustvarjanja v globalnem smislu. Oblast je v njih prepoznala eksplozivno zmes estetskega radikalizma, socialnega naboja in političnih implikacij in zato se je Godina ob posameznih novovalovcih znašel na »črnem seznamu«. Prvo »črno piko« so mu prislužili Zdravi ljudje za razvedrilo, minimalistična in ironična razglednica Jugoslavije, ki prikaže Vojvodino, komično v svoji večnacionalni strukturi. Ko je Dušan Jovanovič postavljal na oder zloglasne Pupilčke, jih je Godina odpeljal na morje … in nastal je »pop epos« Gratinirani možgani Pupilije Ferkeverk. V kolažu prizorov je s statično kamero v mavrici svetlobe na solinah lovil razigrano skupino mladih umetnikov, tabloje pa dopolnil s provokativnimi slogani. Ko naj bi posnel izobraževalni vojaški film o sobivanju nekega naselja z vojsko, je Godina posnel O ljubezenskih veščinah ali film s 14.441 sličicami: prizorišče je zavzela garnizija jugoslovanske vojske s 7.000 vojaki ob makedonski vasici, kjer živi 6.000 deklet (tekstilnih delavk v tovarni, dijakinj medicinske šole, itd.), med dekleti in vojaki pa ne pride do stika. V celovečercih se na svojstven način dotika polja umetnosti – Splav Meduze odpira vpogled v balkansko avantgardo začetka 20. stoletja, Rdeči boogieobravnava ljubezen med jazzom in socializmom, Umetni rajpa film sam; zaradi časovnega zamika bi te filme lahko označili za historične, obenem pa jih močno prežema kritika časa, v katerem so nastali. Retrospektiva se bo sklenila s premierno projekcijo najnovejšega filma Karpa Godine Oktolog in svojevrstnim posvetilom avtorju z naslovom Karpopotnik v režiji Matjaža Ivanišina.

***

četrtek 4.10. // 19.00

Program zgodnjih kratkih eksperimentalnih filmov

***

Sonce, vsesplošno sonce

Karpo Godina, Jugoslavija, 1967, 35mm, 1.66, čb, 14′

Sledimo poti partizana »osvoboditelja« od prvih dni svobode do srečanja z generacijo 67/68.

***

Piknik v nedeljo

Karpo Godina, Jugoslavija, 1967, 35mm, 1.66, čb, 12′

Sedem na vso moč različnih ljudi si po naključju izbere isti travnik za nedeljski piknik. Vsak se zabava na svoj način, skupaj pa tvorijo krhko podobo idile.

***

Gratinirani možgani Pupilije Ferkeverk (Gratinirani mozak Pupilije Ferkeverk)

Karpo Godina, Jugoslavia, 1970, 35mm, 1.66, barvni, 15’

Dragocen dokument nekega duha časa.

***

O ljubezenskih veščinah ali film s 14.441 sličicami (O ljubavnim veštinama ili film sa 14441 kvadratom)

Karpo Godina, Jugoslavia, 1972, 35mm, 1.66, barvni, 10’

Nedaleč od kraja Saramazalino stoji kasarna, v kateri prebiva na stotine vojakov, tik ob njej pa dekliški internat z več stotinami deklet. Dekleta in vojaki se nikoli ne srečajo.

***

Zdravi ljudje za razvedrilo (Zdravi ljudi za razonodu)

Karpo Godina, Jugoslavija, 1971, 35mm, 1.66, barvni, 14′

Razigran, konceptualen, komičen dokument pestrosti vseh narodov in narodnosti Avtonomne pokrajine Vojvodine; ob svojem nastanku precej kontroverzen film, saj sistemu ni bilo jasno, ali se Karpo iz posvečenega koncepta bratstva in enotnosti norčuje ali ga preprosto slavi.

***

četrtek 4.10. // 21.00

Svetovljanski program

***

Manjka mi Sonja Henie (Nedostaje mi Sonja Heni)

Karpo Godina, Miloš Forman, Buck Henry, Tinto Brass, Paul Morrissey, Frederick Wiseman, Bogdan Tirnanić, Puriša Ðorđević, Dušan Makavejev, Jugoslavija, 1972, 35mm, 1.37, barvni, 14′

Na znamenitem beograjskem FESTU leta 1972 Karpo ugledne mednarodne in domače goste sredi noči zvleče v tesno stanovanjce, kjer v kotu ždi 35-mm filmska kamera. Vsak gost dobi nalogo posneti kratek, triminutni film pod dvema omejitvama: kamera mora ostati fiksna, eden izmed protagonistov vsakega filmčka mora na neki točki izreči nesmrtni stavek iz stripov o psičku Snoopyju: »Manjka mi Sonja Henie«. Nastalo zmešnjavo, enega najlepših filmskih poklonov nebrzdani ustvarjalnosti, Karpo nato v montaži še dodatno premeša.

***

The Making of Sonja Henie

Karpo Godina, Jugoslavija/Slovenija, 1972-2007, video (posneto na 16mm), 1.37, barvni, 91′

Nova, celovečerna verzija kultnega dokumentarca o snemanju kultnega filma Manjka mi Sonja Henie; mala šola sedmih različnih režijsko-scenarističnih pristopov k istemu problemu, tudi nadvse dragocen dokument nekega izgubljenega prostora, časa, vzdušja in mentalitete.

***

Brooklyn Academy of Music 2007

Sean Williams, ZDA, 2007, video, 4:3, barvni, 5′ (fragment)

Leta 2007 se Karpo ob priložnosti retrospektive svojih kratkih filmov v New Yorku po 35 letih prvič ponovno sreča s slavnimi akterji eksperimenta Manjka mi Sonja Henie. Buck Henry (Diplomiranec) je ganjen do solz, Miloš Forman razpreda o domnevnih Stalinovih agentih, ki naj bi takrat nanj prežali za vsakim vogalom, Warholov hišni režiser Paul Morrissey pa se jugoslovanskega podviga spominja zgolj skozi nejasno alkoholno meglico.

***

petek 5.10. // 19.00

Celovečerni prvenec: Splav Meduze

Karpo Godina, Slovenija, 1980, 35mm, 1.66, barvni, 100′

Film se spopade z atmosfero iz dvajsetih let prejšnjega stoletja in je od začetka do konca obogaten z literarnimi in vizualnimi elementi dadaizma in nadrealizma. Zgodba sama po sebi ni pomembna, toda podobno kot pri ubežnikih na Géricaultovem Splavu Meduze, ki je klasični primer francoskega slikarstva iz obdobja romantike, je glavni poudarek na možnosti napredka znotraj nereda. Glavno vprašanje filma pa je: ali je avantgardizem imel smisel na Balkanu? Ironično-nostalgična pripoved o avantgardnem umetniškem gibanju.

***

petek 5.10. // 21.00

Narodnozabavni program

***

Okvir za nekaj poz (Ram za nekoliko poza) – fragmenti

Karpo Godina, Jugoslavija, 1974, video (posneto na 16mm), 1.37, barvni, 40′

Fragmenti nevsakdanje, pozabljene televizijske mini serije v šestih polurnih delih, posnete po naročilu TV Beograd, ki jo Karpu vseeno uspe prežeti z nezamenljivim avtorskim podpisom.

***

Kaj je to med? (Šta je to med?)fragment

Karpo Godina, Jugoslavija, 1971, video (posneto na 16mm), 1.37, barvni, 17′

***

Zlata obala – fragment

Karpo Godina, Jugoslavija, 1973, video (posneto na 16mm), 1.37, barvni, 13′

***

sobota 6.10. // 19.00

Drugi celovečerni film: Rdeči boogie ali Kaj ti je deklica

Karpo Godina, Jugoslavija, 1982, 35mm, barvni, 84′

Kmalu po vojni pošlje radijska hiša na teren skupino mladih glasbenikov, ki naj bi ljudem v času prve socialistične petletke dvigovali moralo po kmetijskih zadrugah, delovnih brigadah in številnih gradbiščih. Pri tem naj bi se tudi mladi glasbeniki prevzgojili v zavedne mladince. Tragikomična pripoved o nasilnih agitpropovskih metodah.

***

sobota 6.10. // 21.00

Zaenkrat najnovejši celovečerni film: Umetni raj

Karpo Godina, Jugoslavija, 1990, 35mm, 1.37, barvni, 102′

Tragikomedija o srečanju velikega nemškega režiserja Fritza Langa s pionirjem slovenskega filma. Lang je med prvo svetovno vojno kot podčastnik preživel nekaj časa v hiši advokata Karola Gatnika v majhnem kraju na severovzhodu Slovenije. Lang se spoprijatelji s strastnim filmskim amaterjem Gatnikom in seznani s člani njegove družine ter se zaplete v celo vrsto prijetnih in neprijetnih dogodkov.

***

nedelja 7.10. // 19.00

Dokumentarni film: Zgodba gospoda P.F.

Karpo Godina, Slovenija, 2002, 35mm, 1.37, barvni, 88′

Skrivnostni, šarmantni gospod P.F. je športnik, izumitelj, lastnik prek 400 patentov in svetovljan, ki mu življenje v mondenih evropskih središčih ni bilo tuje. Izumiteljstvo je zaznamovalo njegovo življenjsko pot. Zvedavost in svetovljanski duh sta ga kmalu zvabila v Švico, kjer je šele zares zaživel. Hitro se je znašel med evropsko bogataško smetano, ki ga je sprejela za svojega.

***

nedelja 7.10. // 21.00

Dokumentarni film

***

‘mam eno hišo (Imam jednu kuću)

Karpo Godina, Jugoslavija, 1971, video (posneto na 16mm), 1.37, barvni, 30′

***

Karpopotnikpremiera!

Matjaž Ivanišin, Slovenija, 2012, video (posneto na 16mm in super8mm), 16:9, barvni, 50′

Leta 1971 je 28-letni K. G. s kamero popotoval po Vojvodini in posnel nenavaden »film ceste« ‘mam eno hišo, ki je danes ohranjen samo fragmentarno. Štirideset let kasneje se po istih stezicah poda neka druga kamera, ki sestavlja in si predstavlja njegovo potovanje.

***

nedelja 7.10. // 21.00

Najnovejši film

***

predfilm: Franček in Otilija

Vid Hajnšek, Slovenija, 2012, video (posneto na video in super8mm), 1.77, barvni, 13′

Zgodba o usodi mariborskega kina Udarnik in njegovega upokojenega, danes žal že pokojnega kinooperaterja Frančka Geršovnika. Franček se spominja tudi Karpa Godine, ki je kot dijak redno zahajal v ta kino. Franček in Otilija je nastal v produkciji AGRFT; Karpo Godina je bil eden mentorjev filma.

***

Oktolog – premiera!

Karpo Godina, Hrvaška, 2012, video, 16:9, barvni, 32′

Eksperimentalno delo, posneto kot del predmeta Nastop pred kamero prvega letnika podiplomskega specialističnega študija Igra, mediji, kultura reške univerze. Osem študentk v osmih lokalih ob morju pove osem zgodb o sodobni hrvaški (beri: slovenski) družbi. V ozadju prepeva Arsen Dedić, mimo priplujeta legendarni barki Titanik in Galeb. Če ima Kieslowski Dekalog, ima Godina zdaj svoj Oktolog.

*** 

 Vsem projekcijam sledi pogovor z avtorjem.

Maribor – Evropska prestolnica kulture

producent dogodka: Slovenska kinoteka

koproducenta: Zavod Udarnik, Fundacija son:DA

Komentarji

Komentiraj